A A A Wersja kontrastowa

Polska bezgotówkowa

Nowe metody płatności z roku na rok zyskują coraz większą przewagę nad tymi dokonywanymi w tradycyjny sposób. Jak wskazują badania wykonane przez instytut IBRIS w 2018 r., aż 19% Polaków w ogóle nie nosi przy sobie gotówki. Polacy szczególnie cenią sobie wygodę, którą zyskują, nie musząc przeliczać reszty. Mogą to robić gdyż nowoczesne produkty płatnicze udostępniane w bankach są akceptowane przez polskie sklepy.

Kolejną przyczyną jest rosnąca popularność nowego kanału sprzedaży. Jak wskazuje raport „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”, 56% Polaków dokonuje zakupów przez Internet. Wskazują przy tym, że to właśnie szybkość i prostota oraz całodobowa dostępność są tym, co ich przekonuje do porzucania zakupów tradycyjnych. Dotyczy to także szybkich i wygodnych metod płatności, wśród których najpopularniejszy stał się szybki przelew. Jednak to nie jedyne rozwiązanie, które Polacy zaakceptowali.

Nowoczesne metody płatności zadomowiły się w Polsce niezależnie od miejsca, w którym przeprowadzamy transakcję. Wygoda i szybkość jest ceniona najbardziej. Jeśli więc idziemy do sklepu stacjonarnego najchętniej korzystamy z płatności zbliżeniowych. Jesteśmy Europejskimi liderami w tej dziedzinie! Tak wskazało badanie przeprowadzone przez Mastercard. Okazało się, że niemal co czwarty konsument płaci zbliżeniowo na co dzień. To 20 razy więcej niż w Niemczech i 3 razy więcej niż średnia europejska. W Polsce 85% z nas deklaruje, że posiada kartę z funkcją zbliżeniową. Jest ona tak bardzo doceniana w Polsce, że jej niesamowita popularność odnotowywana jest we wszystkich grupach wiekowych. Wystarczy przecież zbliżyć kartę posiadającą specjalnych chip RFID do terminala płatniczego w sklepie i gotowe. Takie ułatwienie ważne jest dla każdego. Dlatego właśnie Bank Gospodarstwa Krajowego wprowadził tą funkcję dla swoich klientów, a są to jednostki samorządu terytorialnego, instytucje oraz firmy. Rozwiązanie pomaga, by płatności służbowe, których dokonują, przebiegały szybko, wygodnie i bez zakłóceń.

Inną metodą zyskującą bardzo na popularności są płatności dokonywane za pomocą smartfona. Choć zostały wprowadzone niedawno, w Polsce zdobyły już ok. 10% rynku. Do najpopularniejszych należy Apple Pay i Google Pay. Swój własny system wprowadził także Samsung. Wymienione metody płatności realizowane są dzięki technologii NFC (Near Field Communication). Urządzenia mobilne wyposażone w chip potrafią komunikować się bezpośrednio z terminalem płatniczym za sprawą fal radiowych. Podobnie dzieje się w przypadku kart zbliżeniowych. W odróżnieniu jednak od urządzeń mobilnych, karty zbliżeniowe korzystają z chipów RFID (Radio Frequency Identification).

Technologia NFC wykorzystywana jest nie tylko w smartfonach. Od roku 2018 w Polsce popularne stały się urządzenia “ubierane”, czyli wearables. W Polsce to zegarki, które także umożliwiają płacenie. 

Płatności dokonywane urządzeniami mobilnymi są bardzo wygodne. Dla zapewnienia bezpieczeństwa wykorzystują m.in mechanizm tokenizacji. Tokenizacja chroni wrażliwe dane właściciela karty poprzez “zastąpienie” jej tokenem - kodem, który przechwycony w przypadku próby oszustwa nie przedstawia żadnej wartości. Dzięki temu sprzedawca otrzymuje płatność, ale nie uzyskuje dostępu do danych karty płatniczej. Telefon, czy inne urządzenie przenośne staje się pośrednikiem. Poza faktem, że przechwycony token nie stanowi żadnej wartości, kwestia zabezpieczenia bazy danych przez sprzedawcę także traci na znaczeniu. Odbiorca płatności nie ma możliwości przechowywania ani danych personalnych właściciela karty, ani jej numeru. Jedyne co posiada, to token, który musiałby zostać odszyfrowany, by mógł stać się wartością.

W ciągu ostatniego roku największy wzrost wśród nowoczesnych płatności, jak podaje raport “Płatności cyfrowe 2018”, zyskał polski BLIK. Produkt stworzony przez Polski Standard Płatności stał się trzecim najpopularniejszym produktem finansowym posiadanym przez Polaków. Łatwość używania sprawiła, że BLIK szybko się rozwija i dziś posiadają go niemal wszystkie banki w Polsce. By móc korzystać z BLIK-a, konieczna jest aplikacja banku, w której generowany jest kod BLIK autoryzujący transakcję. W ten sposób można wykonać transakcje, nie tylko płacąc za zakupy online, ale również dokonując płatności w sklepie, dokonując przelewów na numer telefonu czy wypłacając pieniądze z bankomatu. Transakcję wykonujemy, wpisując kod BLIK na stronie internetowej, w terminalu sklepowym czy w bankomacie, a następnie potwierdzamy w aplikacji danego banku. 

BLIK jest polskim produktem. Aplikacja została stworzona przez sześć polskich banków, które objęły po ⅙ udziału (PKO BP, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, Alior, Millennium, mBank). Popularność tej metody płatności rośnie tak szybko, że w roku 2018 dokonano w Polsce 91 milionów płatności na kwotę ponad 12 miliardów złotych. Obecnie trwają rozmowy nad nawiązaniem współpracy między spółką należącą do polskich banków a firmą MasterCard. Jeśli współpraca zostanie ostatecznie nawiązana, BLIK zyska możliwość ekspansji zagranicznej. Polacy będą mogli dokonywać płatności wszędzie tam, gdzie dostępne będą płatności zbliżeniowe MasterCard.

Polacy chętnie kupują online. Na co dzień zakupów w sieci dokonuje aż 9% Polaków. To największy odsetek w całej Europie, który został wskazany w badaniach MasteIndex w 2017 r. Polacy chętnie też akceptują nowoczesne metody płatności. Korzystają z szybkich przelewów one-click, często płacą za pomocą telefonu, a gdy zjawiają się w sklepie stacjonarnym najchętniej zbliżają kartę do terminala i zmierzają dalej. Szybko, wygodnie, bez zbędnych formalności. 

Komentarze